Sunday, June 21, 2009

Rela berpayahan, setianya ayah.

Hari ni Hari Bapa. Tapii, aku dah wish awal2 semalam waktu telefon dia. Kat ladang rupanya ayah aku. dah maghrib pun tak nak balik lagii.. T__T sedih. susah-payah ayah aku membanting tulang empat kerat di ladang seharian. Anak apalah aku ini. Di sini berjoli bagaikan tiada hari esok. sobs sobs..tampar diri sendiri. huu, tidak mengapa abah. Akan ku buktikan sedaya upaya mencapai targetmu itu.


Haaa...Apakah TARGET ayah aku itu? Apakah? Apakah? Apakah dan apakah?



Mengapa abah? Mengapa? Mengapa? Mengapa dan mengapa? Tidak tercapai oleh akal anakmu ini abah oiiiii. Ya Allah, pohon terangkan hati hambaMu ini, pohon cerdaskan minda hambaMu ini, pohon beri kekuatan pada hambaMu ini. sobs sobs sobs.


Masa nak balik England hari tu, dekat KLIA...waktu peluk abah.



Anak kesayangan: Bhabuji, Bhabuji nak pesan apa dekat dira?

Bhabuji: Haa, biasalah.. 1st class eh. Bhabuji nak 1st class honours.

Anak kesayangan: (baru nak cium tangan angkat kapla terus tak jadi) Haaa? 1st class? apo? bior benor bhabuji?? susah wooo! botak wooo kapla cenggini!

Bhabuji: Apa susah-susah? takde2. bhabuji tahu 1st class.

Anak kesayangan: eh? errr...hu hu hu..ye ye baiklah bhabuji. I'll try my besh!



Korang tengok. Korang tengok. Cuba tengok betul-betul. Haru tak? aku ni dah la stok paling atas pon 2-1 je..perghhh....boleh kurus aku camnih. boleh kurussss. Kurusss tahu tak?


Ingat lagii, waktu tahu aku dapat TESL ni, abah orang yang paling seronok. Call terus tanya nak pegi ke tak nak. Ala, kalau pindah pon tak sampai 500 meter. wakakaka. Aku ofkos la..konon impian nak jadi ahli farmasi. choiy!~ nak bedah katak pon nangis-nangis. cikgu biologi sampai kesianlah, last-last suruh berdiri tepi pintu tengok budak-budak lain bedah. Aku cakap lah, nak pikir dulu. Konon nak pikir, buat solat istikharah sume. Harammm. Lepas tu, dua tiga hari abah call balik tanya, aku dah buat pilihan ke tak. Aku cakap la, erm tak mau la jadi cikgu. Ingat nak stay UM je. Sekali dia tanya apsal pulakk? Haa..aku dah cakap. kan, padan muka aku. Dia macam tak puas hati aku tak pilih TESL sume. Dia pas telefon kat mummy. Kena slow talk pulak. Tengah ceramah perdana tu, mak aku cakap.."eh, dira tahu tak ni program overseas. dorang hantar pi UK, aussie and NZ". Laaa..awat tak habaq awal2? ciss, penat je aku pikir dua malam tiga hari. Automatik aku cakap yess. Ha ha ha.


Jadi, walaupun aku suka buat kerja last minit..aku tetap berusaha supaya aku dapat markah molek-molek gituu. sebab bhabuji aku ni kalau call je dia tanya markah esaimen aku berapa. seram dowh! ketaq bibir nak bagitahu markah. Nak tipu pon tak guna, nak berlagak pasal English pn lagii tak berguna sebab dia pun TESLian juga. hampeh tol. Berlagak kat adik-beradik je la. ha ha. Mungkin sebab tu dia sangat nak aku jadi cikgu English. At least aku ikut jejak langkah dia. Betol la eh, kalau ada anak banyak, mesti bapak atau mak dia nak salah seorang antara anak dia ikut profesion dia tu. Tapi, suka aku. sebab kalau kronik tak paham pasal English, refer dia sudah. Tapi, kecut arr. dia expect kita sentiasa tahu. Ni lagi satu seramm. dengan anak kemain garangnye. Bila tanya student dia, "Sir? garang? gila tak percaya! Dia lawak kot kat kelas!". Terbeliak biji mata aku.


Tapii, aku tahu abah sayang sangat kitorang adik-beradik. Satu masa dahulu waktu aku tingkatan satu, kak Nina tingakatan dua. Second day pergi sekolah, aku try la naik basikal. Kak Nina memang cycle since Form 1. Then, petang tu hujan turun sangat lebat. Keluar gate je nampak abah, mummy semua. Abah kasi baju hujan dekat kitorang dua orang. Then, cycle la sampai rumah dalam hujan lebat tu. Esoknya, terus abah tak kasi nak basikal dah.



I love you abah. -----> nak suami macam abah. Semoga, Allah sentiasa melindungi abah, dipanjangkan umur supaya tercapai hajat menunaikan haji di Mekah dan walikan dira wkatu kahwin nanti. he he

7 comments:

zatiMJ said...

nak suami mcm abah jgk la. haha

en_me said...

kasih ibu membawa kesyurga, kasih abah takdok tolok bandingnyerr.. salammms

earth angel said...

baguslah kau dah sedar jasa dan pengorbanan abah tp ingt, first class tuh capaikan.dan jgn lupe handbag i ye....oh i lap u la kak dira

minimainimira said...

Salam nad.
Ada ustaz pernah cakap kalau ada perempuan yang kata nak suami dia macam abah dia,ternyata ayahnya tu memang seorang lelaki yang baik.
Semoga sega doa Nad pada Encik Azman termakbul.Amin

Alice said...

zati: eh eh..tak boleh. hehe :P

en me: salamms :)

manja: gedik ko. tengok result dulu.

myra: salam myra. hee, dia memang bapa paling baik dan best dalam dunia nih. terima kasih. :)

ejan said...

aku nak jadik ayah mcm 2 la.. hahaha

Alice said...

tetap takkan sama. :D